بهترین کفش برای بیماران دیابتی

کفش برای بیماران دیابتی | کمک به بهبود ؟

عدم کنترل مناسب قند خون می تواند به بسیاری از قسمت های بدن از جمله اعصاب و رگ های خونی که به پاها می رسد آسیب برساند. به همین دلیل، افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات در پاهای خود هستند. پوشیدن کفش هایی با طراحی خاص می تواند این خطر را کاهش دهد و گردش خون سالم را در پاها بهبود بخشد. در ادامه این مقاله می توانید در مورد طراحی بهترین کفش برای بیماران دیابتی و اینکه آیا به این کفش ها نیاز دارید بیشتر بدانید.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید.

دیابت و مشکلات پا

قند خون بالا منجر به گردش خون ضعیف در بدن می شود. همچنین می تواند به اعصاب پاها آسیب برساند که نوروپاتی نامیده می شود. نوروپاتی می تواند باعث بی حسی در پاها شود، بنابراین ممکن است فرد متوجه نشود که پایش بریده شده یا آسیب دیده است. اگر برش روی پا درمان نشود، عفونی می‌شود، گردش خون ضعیف نیز باعث می‌شود که برش و عفونت بهبود نیابد.

یک زخم باز ممکن است در انگشتان یا کف پا ایجاد شود. ممکن است پینه یا پوسته ضخیم ایجاد شود. مشکلات زیر ممکن است در افراد دیابتی رخ دهد:

  • پینه شست پا
  • میخک
  • عفونت قارچی
  • قانقاریا

آسیب عصبی می تواند شکل پاها را تغییر دهد. افراد دیابتی بیشتر از مشکلاتی مانند انگشت چکشی رنج می برند که باعث خم شدن بند انگشت به سمت داخل می شود.

حتی مشکلات به ظاهر جزئی پا مانند تاول یا پای ورزشکار می تواند باعث نگرانی بیماران دیابتی شود. به دلیل گردش خون نامناسب در این ناحیه، هر مشکلی در پا مدت زیادی طول می کشد تا بهبود یابد و حتی ممکن است بدتر شود و به عفونت های خطرناک و پیش رونده تبدیل شود و در صورت عدم درمان مناسب، ممکن است منجر به قطع عضو شود. بنابراین، اگر دیابت دارید، برای هر مشکلی در پا باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

آسیب دیدگی پا و تغییر شکل پا می تواند کفش های معمولی را برای فرد ناراحت کننده کند. پوشیدن کفش های خیلی تنگ یا خیلی گشاد می تواند خطر مشکلات پا را افزایش دهد و حتی مشکلات پا را تشدید کند. سعی نکنید کفش های تنگ بپوشید. در عوض، با پزشک یا متخصص پا در مورد کفش های دیابتی صحبت کنید. با پوشیدن کفش مناسب، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و پاهایتان سالم می مانند.

 طراحی کفش برای افراد دیابتی

کفش دیابتی چیست؟

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر بیماری ها و مشکلات پا هستند. اگر به چنین بیماری مبتلا هستید، باید بدانید که ممکن است در خطر گردش خون ضعیف در اندام تحتانی و کاهش حس و حساسیت در پاها باشید.
همچنین ممکن است در انتخاب کفش مناسب دچار مشکل شده باشید و ندانید از چه کفشی استفاده کنید; بنابراین هر بار که کفش می‌خرید، باید آن‌ها را به درستی اندازه بگیرید و از سایز شما مطمئن شوید. در این مقاله به نکات لازم در مورد انتخاب کفش مناسب برای پای دیابتی می پردازیم.

فواید کفش برای بیماران دیابتی

آسیب سیستمیک دیابت می تواند باعث مشکلات جدی مانند پای شارکو و زخم پای دیابتی شود. یکی از راه های کاهش خطر این مشکلات استفاده از جوراب و کفش دیابتی است.

  • ضربه و سایش را کاهش دهید. یکی از روش های مراقبت از پای دیابتی کاهش میزان ضربه (فشار عمودی) و سایش (اصطکاک افقی) است. جوراب ها و کفش های دیابتی برای کاهش این فشارهای خاص طراحی شده اند.
  • حرکت مفاصل را محدود می کند. کنترل دامنه حرکتی برای برخی مفاصل پا می تواند منجر به کاهش التهاب، تسکین درد و ثبات و عملکرد بیشتر پا شود.
  • نواحی تحت فشار بالا را آرام می کند. فشار بیش از حد در مناطق متمرکز می تواند باعث زخم (از بین رفتن پوست) شود. کفش های دیابتی به طور طبیعی نیروهای موجود در پا را در تمام قسمت ها توزیع می کنند و در نتیجه خطر مشکلات پا را کاهش می دهند.

سازگاری، ثبات و حمایت از ناهنجاری ها. در بیماران دیابتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر و تسکین درد در بسیاری از ناهنجاری ها، محافظت از آنها ضروری است. ما با اطمینان از پوشیدن کفش مناسب به محافظت از پاهای شما کمک خواهیم کرد.

انواع کفش برای بیماران دیابتی

انواع کفش برای بیماران دیابتی

اگر دیابت شما تحت کنترل است و هیچ مشکلی در پا ندارید، تنها چیزی که نیاز دارید کفش راحت در اندازه مناسب است. با این حال، اگر با پاهای خود مشکل دارید، پزشک ممکن است یکی از انواع کفش زیر را توصیه کند:

  • کفش های عمیق تر

کفش‌هایی که عمق بیشتری دارند، حدود نیم تا یک و نیم سانتی‌متر عمیق‌تر از کفش‌های معمولی هستند. این فضای اضافی به راحتی می تواند تغییرات پا مانند پینه یا انگشت چکشی را در خود جای دهد. کفش‌های عمیق‌تر همچنین فضای کافی را برای قرار دادن کفی‌ها در صورت نیاز فراهم می‌کنند.

  • کفش دوران بهبودی

برای بهبود زخم پا یا جراحی پا از کفش های نقاهت استفاده می شود. آنها به صورت صندل های باز یا بسته در دسترس هستند. به طور کلی کفش های دم باز برای دیابتی ها توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک توصیه کند.

  • کفش های سفارشی

کفش های شخصی سازی شده با توجه به شکل پای فرد ساخته می شوند. این نوع کفش برای افرادی که ناهنجاری در پاهای خود دارند مناسب است.

به طور کلی، کفش های طبی به طور ویژه برای حفظ سلامت پاهای شما در صورت ابتلا به نوروپاتی، آسیب عصبی یا آسیب به پای خود طراحی شده اند.

کفش‌های ارتوپدی کفش‌هایی هستند که برای راحتی بیشتر در افراد مبتلا به بونیون، پینه یا سایر مشکلات پا طراحی شده‌اند. البته هر فردی که کفش ارتوپدی می پوشد لزوما دیابتی نیست. مهم نیست که کدام مدل و نوع کفش را ترجیح می دهید، انواع مختلفی از کفش های ارتوپدی موجود است.

علاوه بر خرید کفش های جدید، می توانید کفشی را که در حال حاضر می پوشید، عوض کنید. به عنوان مثال، می توانید یک پایه ضخیم تر با تاثیر بیشتر اضافه کنید. همچنین می توانید ارتز را اضافه کنید. ارتزها پدها یا کفی هایی هستند که برای کاهش فشار روی پا و ایجاد راحتی بیشتر در داخل کفش قرار می گیرند.

برای دریافت مشاوره یا خدمات لطفا کلیک کنید.

تفاوت کفش دیابتی با کفش معمولی

تفاوت کفش دیابتی با کفش معمولی

کفش های دیابتی باید به گونه ای طراحی و تولید شوند که راحت باشند و دارای ویژگی های خاصی برای بیماران دیابتی که مستعد مشکلات خاص پا هستند، باشد. بهترین کفش های دیابتی دارای ویژگی ها و ویژگی های زیر است:

  • لایه محافظ داخلی از مواد نرم ساخته شده و هیچ درز مشخصی ندارد، بنابراین باعث ایجاد ناراحتی در پا نمی شود.
  • لبه بالایی وجود ندارد که به پا فشار نیاورد. در مقابل، بیشتر کفش‌های سنتی به ناحیه پنجه یا پشت کفش فشار وارد می‌کنند، زیرا از مواد سخت ساخته شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند انگشت شست پا، انگشتان پا یا پشت پاشنه پا را تحریک کنند.
  • طراحی عمیق‌تر راحتی بدون فشار را فراهم می‌کند و می‌تواند یک کفی ارتوتیک ضخیم را در خود جای دهد.
  • فضای بیشتر در ناحیه انگشتان، فضای کافی برای حرکت انگشتان ایجاد می کند و از فشار به آنها جلوگیری می کند.
  • کفی های سبک و منعطف که حرکت و پایداری پا را تسهیل می کند و ضربه به پا را کاهش می دهد.
  • استفاده از لبه های الاستیک می تواند راه حلی ایده آل برای مشکلات ناشی از دیابت شدید یا نوروپاتی باشد. این کفش های الاستیک با زوایای پا سازگار می شوند و نقاط فشار را کاهش می دهند.
  • کفی ارتوتیک مخصوص که قوس پا را پشتیبانی می کند، فشار روی کف پا را کاهش می دهد و محافظت مناسبی را ارائه می دهد.

بیشتر بدانید: انجام پروتز دست الکتریکی + مقایسه و مشاوره تخصصی

انتخاب بهترین کفش برای بیماران دیابتی

انتخاب بهترین کفش برای بیماران دیابتیاین نکات را برای انتخاب کفش مناسب مورد نیاز خود دنبال کنید:

  • هر زمان که تصمیم به خرید کفش گرفتید، پاهای خود را اندازه بگیرید زیرا بزرگتر می شوند.
  • در زمان عصر کفش بخرید. زیرا این زمانی است که پاها کمی متورم می شوند.
  • وقتی کفش‌های جدید را امتحان می‌کنید، جوراب‌هایی را که قصد دارید با آن بپوشید بپوشید.
  • حتماً در کفش جای کافی برای جوراب، آج و زیر پنجه باقی بگذارید.
  • بین انگشتان پا و جلوی کفش یک تا یک و نیم سانتی متر فاصله بگذارید.
  • اطمینان حاصل کنید که ناحیه اطراف پاشنه پا راحت است.

اگر توانایی خرید دو جفت کفش طبی را دارید، بهتر است به صورت متناوب از آنها استفاده کنید. این به حفظ خواص ضربه گیر آن و افزایش عمر دو جفت کفش کمک می کند. وقتی پاشنه کفش ساییده شد یا یک طرف کفش گشاد شد، آن کفش را دور بیندازید و از یک کفش جدید استفاده کنید. استفاده از کفش طبی کهنه جوابگوی نیاز پا نیست.

کدام کفش را نباید افراد دیابتی استفاده کنند؟

اگر دیابت دارید، باید از پوشیدن برخی از انواع کفش خودداری کنید:

  • از پوشیدن کفش های نوک تیز خودداری کنید زیرا این کار به انگشتان پا فشار می آورد و گردش خون را محدود می کند.
  • از کفش هایی که قوس پا را پشتیبانی نمی کنند، استفاده نکنید زیرا می توانند بافت پا را تحریک کنند.
  • از کفش هایی که سایز مناسبی ندارند استفاده نکنید، زیرا به پاهای شما آسیب می رساند.
  • به ندرت از کفش های پاشنه بلند استفاده کنید. اگر کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشید، بهترین نوع کفش‌هایی با پنجه گرد و پاشنه 5 سانتی‌متری هستند.

ساخت بهترین کفش برای بیماران دیابتی در کلینیک سیدا

یکی از بهترین و با کیفیت ترین کفش ها برای بیماران دیابتی، تولید کلینیک سیداست که از تکنولوژی ساخت و طراحی با پرینتر سه بعدی استفاده میکنند. با توجه به بررسی ها و معاینات مراجعین، بهترین کفش ها برای بیماران دیابتی با بهترین کیفیت و متریال ساخته میشود تا فرد به راحتی بتواند از آن استفاده کند و در آینده نگران خرابی و از بین رفتن آن نباشد.

کلینیک سیدا سعی در تولید بهترین محصولات سیلیکونی مصنوعی است تا شما با خیال راحت بتوانید از آن استفاده کنید و اعتماد به نفس خود را برگردانید. برایاطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان کلینیک سیدا تماس بگیرید تا از راهنمایی کامل بهره مند شوید.

سوالات متداول

کفش های سفارشی دیابتی معمولا چقدر دوام می آورند؟

این کفش ها بسته به سطح فعالیت شما می توانند از شش ماه تا یک سال دوام بیاورند. اگر متوجه تغییراتی در شکل پاها یا زخم های جدید یا نواحی قرمز شدید، کفش های شما ممکن است دیگر مناسب نباشند. این نشانه نیاز به تغییرات کوچک، کفش های جدید یا سایر روش ها است.

چرا بیماران دیابتی همیشه باید از کفش استفاده کنند؟

استفاده از کفش دیابتی اهمیت زیادی دارد زیرا خطر تاول و ایجاد پینه دردناک کاهش یافته و از پاها محافظت می نماید .

چه زمانی باید کفش های دیابتی را بپوشم؟

زمانی که بیماران روی پا هستند، مانند هنگام راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه، کفش ها را باید پوشید.

آیا افراد دیابتی می توانند از صندل استفاده  کنند؟

بندها و نوارهای پشت صندل ممکن اسن روی بخشی از پا فشار آورده و تاول ایجاد نماید.

آیا کفش های دیابتی سنگین تر از کفش های معمولی هستند؟

مدل های زیادی از کفش های سفارشی وجود دارد. کفش ها ممکن است با کفش های معمولی و اسپرت متفاوت باشند، اما معمولاً سنگین تر نیستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *