پروتز دست مصنوعی الکترونیکی چیست؟

پروتز دست الکتریکی | مقایسه و مشاوره

از دست دادن دست یا بخشی از آن می‌تواند تجربه دشواری باشد که بر زندگی روزمره، استقلال و عزت نفس افراد تأثیر منفی بگذارد. اما با پیشرفت‌های چشمگیر علم و فناوری، پروتز دست مصنوعی الکترونیکی به عنوان راه حلی امیدوارکننده برای غلبه بر این چالش پدیدار شده است.

این پروتزها با استفاده از موتورهای الکتریکی کوچک، باتری‌ها و حسگرهای پیشرفته قادر به تقلید از حرکات طبیعی دست انسان هستند و طیف وسیعی از فعالیت‌ها، از جمله گرفتن اشیاء، غذا خوردن و نوشتن را انجام می دهد .

برعکس، پروتزهای دستی بیونیک، صاحب آن را به یک ابرقهرمان در دنیای واقعی تبدیل نمی‌کنند. با این حال، این پروتزها یا ارتزها به آن‌ها اجازه می‌دهند کارهایی را انجام دهند که برای اکثر افراد عادی تلقی می‌شود.

دریافت مشاوره رایگان برای اطلاع بیشتر ازقیمت پروتز پا با کلینیک سیدا تماس بگیرید.

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

02188795691

 

پروتز دست مصنوعی الکترونیکی چیست؟

پروتز دست مصنوعی الکترونیکیپروتز بیونیک میوالکتریک یا پروتز هوشمند بین 400 تا 600 گرم وزن دارد و تقریباً به وزن یک دست معمولی است. سیگنال های دستی توسط سیگنال های الکتریکی ضعیف از بدن کنترل می شوند. این سیگنال ها توسط انقباضات عضلانی تولید می شوند و می توان آنها را با الکترودهای روی پوست اندازه گیری کرد، مشابه آزمایش EKG یا اکوکاردیوگرافی برای تشخیص بیماری قلبی. دو الکترود قرار داده شده در داخل بدنه پروتز سیگنال های میوالکتریک را شناسایی کرده و به مرکز کنترل الکترونیکی ارسال می کنند.

این سیگنال ها تقویت شده و برای فعال کردن 5 موتور الکتریکی کوچک (یک موتور برای یک انگشت) برای حرکت دادن چهار انگشت و شست استفاده می شود – دست بدون کمک باز و بسته می شود. در نتیجه، قدرت انقباض عضلانی سرعت و قدرت پنجه را کنترل می کند: یک سیگنال ضعیف حرکت آهسته ایجاد می کند، یک سیگنال قوی یک حرکت سریع ایجاد می کند. ماهیچه هایی که برای باز و بسته کردن پروتز دست استفاده می شوند

در واقع وظیفه حرکت مچ دست در هر دست سالم و طبیعی را بر عهده دارند. استفاده کننده از این گونه پروتزها باید در زمینه تغییر عملکرد این عضلات آموزش ببیند. مغز انسان به طرز باورنکردنی سازگار است. پس از مدت کوتاهی، فرد حرکات را به طور غریزی انجام می دهد، همانطور که راننده به طور غریزی پای خود را روی پدال ترمز می گذارد تا خودرو را متوقف کند.

بیشتر بخوانید : پروتز دست سیلیکونی(آشنایی صفر تا 100 با دست مصنوعی سیلیکونی)

افزایش اعتماد به نفس با پروتز دست الکتریکی

دست هوشمند فعالیت های روزانه را آسان تر می کند. در واقع، معمولاً چیزهای کوچکی هستند که توسط پروتز تسهیل می شوند. به طور کلی استفاده از پروتز باعث افزایش کیفیت زندگی می شود. دست مصنوعی نیز تأثیر روانی دارد، بسیاری از کاربران گزارش دادند که پس از استفاده از دست‌های مصنوعی هوشمند، احساس ارزشمندی در آنها افزایش یافته است، آنها با پروتزهای پیشرفته خود عشق و صمیمیت را احساس کردند.

در این زمینه طراحی جذاب پروتزها نیز نقش مهمی ایفا می کند. در ابتدا قالب کلی ایجاد شد و سپس به دنبال راه حل هایی از جمله نحوه قرار دادن آیتم های فردی بود. پنج سال پیش این برای دست های کوچک امکان پذیر نبود – این فناوری هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته بود. همچنین موتورهای DC کوچکی که برای این استفاده طراحی شده بودند هنوز در حال توسعه بودند. تیم های تحقیقاتی در هر دو طرف به سرعت مرحله تولید و توسعه را پشت سر گذاشتند و طیف وسیعی از موتورهای DC و پروتزهای دستی را به طور همزمان تولید کردند.

داشتن احساس طبیعی با پروتز دست الکتریکی

اگر رویدادهای ورزشی معلولان مانند بازی های پارالمپیک را دنبال کرده باشید، از دیدن پیشرفت های فناوری پروتز شگفت زده خواهید شد. به عنوان مثال، در تابستان 2014، یک پرش طول آلمانی به نام مارکوس رم اجازه نداشت برای شرکت در مسابقات قهرمانی دو و میدانی اروپا شرکت کند، زیرا فدراسیون آلمان نگران بود که پای مصنوعی کربنی او امتیازات پرش A را از او بگیرد.

در هر ورزشکار معلول دیگری یافت می شود. با این حال، پروتزهای پیچیده ساخته شده از کربن و سایر مواد یک اشکال آشکار دارند: کاربر نمی تواند دقیقاً مانند یک عضو گم شده از آنها استفاده کند. پروتزهای دستی موجود در بازار حرکات ماهیچه ای را تقریباً در استامپ تشخیص می دهند و به کاربر این امکان را می دهند که به راحتی دست را باز و بسته کند و اشیا را بگیرد. با این حال، بدون بازخورد حسی به سیستم عصبی بدن، پوشنده نمی‌تواند چیزی را که می‌خواهد نگه دارد احساس کند و بنابراین باید روی پروتز تمرکز کند تا شی له نشود یا شکسته نشود.

02188795691

مشاوره رایگان در واتساپ

شباهت با دست های طبیعی

قدم بزرگی به سوی موفقیت برداشته شده است. دست مصنوعی چیزهای خارق العاده ای را برای کاربر ممکن می کند. کاربر می تواند اجسام را با فشار مناسب نگه دارد و همچنین به لطف سنسورهای تماسی می تواند خواص آن جسم را احساس کند. کاربر حتی می تواند دقیقا حس کند که کدام انگشت با جسم در تماس است.

بنابراین اندازه و وزن پروتز برای دست طبیعی کاملاً مناسب است. دست مصنوعی مجهز به حسگرهایی است که حس لامسه را ثبت می‌کنند، پروتزها این کار را با اندازه‌گیری فشار در تاندون‌های مصنوعی که حرکات انگشت را کنترل می‌کنند انجام می‌دهند. این داده ها سپس به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شوند و سپس به اعصاب منتقل می شوند.

این کار از طریق الکترودهایی انجام می شود که به رشته های عصبی می روند و سپس سیگنال ها را به مغز کاربر منتقل می کنند. کامپیوتر سیگنال های دریافتی از حسگرها را به پالس هایی تبدیل می کند که اعصاب می توانند تشخیص دهند. سپس این پالس ها از طریق الکترودها به عصب مدین (عصب داخلی) و عصب اولنار (عصب اولنار پایین) منتقل می شوند.

دست مصنوعی معمولی یا پروتز دست الکتریکی؟

دانستن تفاوت‌های بین یک دست مصنوعی هوشمند و یک دست مصنوعی معمولی به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید کدام دست مصنوعی برای نیازهای خاص شما مناسب است. برای افراد قطع عضو، واجد شرایط بودن برای دریافت پروتزهای بالاتنه اولین قدم مهم در جهت بهبودی و بازیابی آزادی حرکت و استقلال شخصی است.

 با این حال، یکی از مهمترین تصمیماتی که بیماران باید در مورد دست مصنوعی خود بگیرند این است که از دست مصنوعی سنتی استفاده کنند یا دست مصنوعی هوشمند. تفاوت های اصلی بین این دو گزینه به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

جدیدترین لیست قیمت پروتز انگشت دست 1403

پروتزهای الکتریکی که پروتزهای میوالکتریک نیز نامیده می شوند، با استفاده از سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط عضلات بدن شما کنترل می شوند. نحوه عملکرد دقیق این پروتزها به این صورت است که از عضلات بقیه اندام فرد برای کنترل عملکرد دستگاه مصنوعی استفاده می کنند. سنسور داخل دستگاه می تواند:

  • سیگنال های الکتریکی را از این ماهیچه ها دریافت کنید.
  • این سیگنال ها را به اقدامات تبدیل کنید.
  • دستورات را به نحو احسن اجرا کنید

این پروتزها یک گزینه عالی برای کسانی هستند که به دنبال یک پروتز طبیعی هستند که از اعصاب موجود برای استفاده کاربردی استفاده می کند. از طرفی هزینه این نوع پروتز بالاتنه بالاتر از یک دست مصنوعی معمولی است و ممکن است عادت کردن بدن فرد به این پروتزها بیشتر از یک دست مصنوعی معمولی طول بکشد. علاوه بر این، ممکن است به شارژ منظم منبع تغذیه تغذیه پروتز یا تعویض گاه به گاه باتری نیاز باشد.

پروتز دست مصنوعی الکترونیکی کلینیک سیدا

یکی از بهترین و با کیفیت ترین پروتزهای دس الکتریکی، تولید کلینیک سیداست. با توجه به بررسی ها و معاینات مراجعین، بهترین پروتزهای الکتریکی با بهترین کیفیت و متریال ساخته میشود تا فرد به راحتی بتواند از آن استفاده کند و در آینده نگران خرابی و از بین رفتن آن نباشد.

کلینیک سیدا سعی در تولید بهترین محصولات الکتریکی و سیلیکونی مصنوعی است تا شما با خیال راحت بتوانید از آن استفاده کنید و اعتماد به نفس خود را برگردانید. برایاطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان کلینیک سیدا تماس بگیرید تا از راهنمایی کامل بهره مند شوید.

کلینیک سیدا مجهز به بروز ترین روش ها و تجهیزات ساخت اروتز و پروتز با استفاده از تجهیزات آمریکایی و آلمانی است. کلینیک اروتز و پروتز سیدا قادر به ارائه خدمات به اطفال کودکان و بزرگسالان و سالمندان عزیز است.

تهران،‌ میدان ونک، اتوبان حقانی، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک 38، طبقه اول، واحد 103

02188795691

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *