10 مورد از شایعترین بیماری‌های ارتوپدی، پیشگیری و درمان

10 مورد از شایعترین بیماری‌های ارتوپدی، پیشگیری و درمان

بیماریهای ارتوپدی و استخوانی به شرایطی گفته می‌شود که عملکرد و ساختار سیستم اسکلتی را مختل می‌کند. آنها می‌توانند ناشی از صدمات، ساییدگی، عفونت ها و ناهنجاری های مادرزادی باشند. درمان  بیماریهای ارتوپدی و استخوانی به نوع بیماری، شدت آن و سایر عوامل مانند سن و سلامت عمومی فرد بستگی دارد. در این مطلب مرور مختصری بر بیماری‌های مختلف استخوانی و ارتوپدی خواهیم داشت و علائم و رویکردهای کلی درمان را ارائه می‌کنیم.

برای مشاوره رایگان کلیک کنید.

شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی

ده مورد از بیماریهای شایع ارتوپدی عبارتند از:

  1. آرتروز: آرتروز یک بیماری پیشرونده است که باعث التهاب و تخریب غضروف مفاصل می‌شود. این بیماری می‌تواند در هر مفصل بدن رخ دهد، اما شایعترین محل های درگیر عبارتند از: زانو، لگن، ستون فقرات، انگشتان دست و پا.
  2. پوکی استخوان: پوکی استخوان بیماری است که باعث کاهش تراکم استخوان‌ها می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث افزایش خطر شکستگی استخوان ها، به ویژه در استخوان های لگن، ستون فقرات و مچ دست شود.
  3. شکستگی ها: شکستگی‌ها می‌توانند در اثر آسیب یا بیماری رخ دهند. شایعترین انواع شکستگی ها عبارتند از: شکستگی استخوان بازو، شکستگی استخوان ساق پا، شکستگی استخوان مچ پا و شکستگی استخوان لگن.
  4. آسیب های ورزشی: آسیب های ورزشی می‌توانند در اثر فعالیت‌های ورزشی یا سایر فعالیت‌های جسمی رخ دهند. شایعترین انواع آسیب‌های ورزشی عبارتند از: پیچ خوردگی مچ پا، کشیدگی عضله، پارگی رباط و پارگی تاندون.
  5. اختلالات ستون فقرات: اختلالات ستون فقرات می‌توانند باعث درد، سفتی و سایر مشکلات شوند. شایعترین اختلالات ستون فقرات عبارتند از: دیسک کمر، گردن درد، اسکولیوز و کیفوز.
  6. کیفوز یا گوژپشتی : گرد شدن پشت به سمت جلو، که به قوز نیز شناخته می‌شود و ناشی از پوکی استخوان، شکستگی ستون فقرات یا شرایط دیگر (مانند وراثت) می‌باشد.
  7. آرتریت روماتوئید: یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب و درد مفاصل می‌شود. آرتریت روماتوئید معمولاً در مفاصل دست و پا شروع می‌شود، اما می‌تواند در هر مفصل بدن رخ دهد.
  8. نقرس: یک بیماری است که باعث تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث درد شدید، تورم و قرمزی در مفاصل شود.
  9. تاندونیت: یک التهاب تاندون است. تاندون‌ها بافت‌هایی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می‌کنند. تاندونیت می‌تواند در هر تاندون بدن رخ دهد، اما شایعترین محل های درگیر عبارتند از: تاندون آشیل، تاندون چهارسر ران و تاندون‌های مچ دست.
  10. بورسیت: یک التهاب بورس است. بورس‌ها کیسه‌های کوچکی از مایع هستند که بین استخوان‌ها، تاندون‌ها و پوست قرار دارند. شایعترین محل‌های درگیر عبارتند از: بورس‌های مفصل زانو، بورس‌های مفصل شانه و بورس‌های مفصل آرنج.

مشاوره رایگان در واتساپ

شایع‌ترین بیماری‌های ارتوپدی

روش های پیشگیری از بیماری‌های شایع ارتوپدی

 آرتروز

ورزش منظم: ورزش منظم به تقویت عضلات و مفاصل کمک می کند و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد.

حفظ وزن سالم: اضافه وزن و چاقی می تواند فشار زیادی بر روی مفاصل وارد کند.

پرهیز از سیگار کشیدن: سیگار کشیدن می تواند باعث کاهش تراکم استخوان ها ‌شود.

پوکی استخوان

مصرف کافی کلسیم و ویتامین D: کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان ها ضروری هستند.

ورزش منظم: ورزش منظم به حفظ تناسب اندام و تقویت استخوان ها کمک می کند.

شکستگی ها

پوشیدن تجهیزات ایمنی مناسب: پوشیدن تجهیزات ایمنی مناسب در هنگام فعالیت های پرخطر مانند ورزش یا کار می‌تواند از آسیب به استخوان ها جلوگیری کند.

پرهیز از فعالیت های پرخطر

آسیب های ورزشی

باید قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید، به آرامی شروع  و به تدریج شدت و مدت زمان ورزش خود را افزایش داد.

لازم است از گرم کردن قبل از ورزش و سرد کردن بعد از ورزش اطمینان حاصل شود.

اختلالات ستون فقرات

حفظ وضعیت بدنی صحیح: حفظ وضعیت بدنی صحیح به کاهش فشار بر روی ستون فقرات کمک می کند.

از بلند کردن اجسام سنگین به روشی ایمن اطمینان حاصل شود.

کیفوز یا گوژ پشتی

سبک زندگی درست: برای پیشگیری اصلاح وضعیت خوابیدن و نشستن، استفاده از تشک و بالش طبی و قوزبند

آرتریت روماتوئید

ایجاد عادت‌های سالم:  داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن، انجام تمرینات فیزیوتراپی و ترک سیگار در پیشگیری و درمان آرتریت روماتوئید موثرند.

نقرس

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نقرس و کاهش اسید اوریک خون، باید به دنبال رژیم غذایی درست و کاهش وزن بود.

تاندونیت

زمانی که شخصی از تاندون‌ها بیش از حد و با فشار زیاد استفاده کند، کشیدگی وپارگی میکروسکوپی رخ می دهد، بیمار برای پیشگیری باید کم‌کم سطح فعالیت خود را تقویت کند و از نیرو و تکرا‌رهای محدود استفاده کند.

بورسیت

تکیه دادن به مدت طولانی بر روی آرنج ها و یا زانو زدن بر روی سطوح در تشدید آن موثر است. انجام ندادن   حرکات تکراری و قرار نگرفتن طولانی مدت در وضعیت های مشخص، تا فشار بر روی مفاصل کم گردد. همچنین از فیزیوتراپی، استراحت و یخ درمانی برای کاهش درد و التهاب استفاده شود.

روش های پیشگیری از بیماری‌های شایع ارتوپدی

 درمان‌ بیماری‌های ارتوپدی

برای درمان بیماری های ارتوپدی از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

  • تزریقات: تزریقات دارویی مانند کورتیکواستروئیدها یا داروهای ضد التهاب برای کاهش درد و التهاب موثر هستند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی به تقویت عضلات و بهبود عملکرد مفاصل کمک می‌کند.
  • جراحی: جراحی ممکن است در برخی موارد برای ترمیم آسیب یا تعویض مفصل مورد نیاز باشد.

تزریقات

تزریقات دارویی به کاهش درد و التهاب در مفاصل کمک می‌کنند. انواع مختلفی از داروهای تزریقی برای درمان بیماری های ارتوپدی استفاده می‌شوند، که از جمله‌ی آنها:

کورتیکواستروئیدها: کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهاب قوی هستند که می‌توانند در کاهش درد و التهاب  مفاصل کمک کننده باشند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) NSAIDs داروهای ضد التهابی هستند که در کم‌کردن  درد و ورم مفصلی نقش دارند.

مواد بی حس کننده: مواد بی حس کننده می‌توانند به بیحس کردن مفصل و کاهش درد کمک کنند.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): PRP یک ماده درمانی است که از خون خود فرد تهیه می‌شود. PRP حاوی پلاکت‌هایی است که می‌توانند به بهبود زخم و ترمیم بافت کمک کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در تقویت عضلات و بهبود عملکرد مفاصل کمک می‌کند.

جراحی

ممکن است در برخی موارد برای ترمیم آسیب یا تعویض مفصل جراحی مورد نیاز باشد. جراحی به کاهش درد، بهبود عملکرد و افزایش دامنه حرکتی کمک خواهد کرد. انواع مختلفی از جراحی ارتوپدی وجود دارد، از جمله:

آرتروسکوپی: آرتروسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است و از طریق یک برش کوچک در پوست انجام می‌شود. آرتروسکوپی  برای تشخیص آسیب، ترمیم آسیب یا برداشتن بافت آسیب دیده استفاده می‌شود.

تعویض مفصل: تعویض مفصل نیز یک روش جراحی است که در آن مفصل آسیب دیده با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود.

انتخاب روش درمانی مناسب برای بیماری ارتوپدی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع بیماری، شدت بیماری و ترجیحات بیمار، که با توجه به آنها در نوع درمان تصمیم‌گیری می‌شود.

 درمان‌ بیماری‌های ارتوپدی

خدمات ارتوپدی کلینیک سیدا

کلینیک سیدا طیف گسترده ای از خدمات ارتوپدی را ارائه می‌دهد، از جمله اروتز ها (تجهیزات ارتوپدی)، اسکن کف پا، زانو و ستون فقرات، ساخت تجهیزات ارتوپدی از طریق پرینتر سه بعدی، آتل های ساخته شده و اماده جهت ارائه به بیمار، ساخت کفش و کفی برای بیماران دیابتی و ارتوپدی و اسکن سر و ساخت اروتز های جمجمه برای نوزادان. این خدمات برای تشخیص، درمان و پیشگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی در افراد در هر سنی ارائه می‌شوند. کلینیک سیدا توسط پزشکان و متخصصان ارتوپدی مجرب اداره می‌شود و مجهز به آخرین فناوری های ارتوپدی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *