نحوه مراقبت از پروتز چشم مصنوعی

ترفند مراقبت از چشم مصنوعی - جایگذاری پروتز چشم

چشم مصنوعی یک عضو مصنوعی ساخته‌ی دست انسان است که جایگزین چشم طبیعی می‌شود. این پروتز از موادی از جنس پلاستیک یا شیشه تشکیل شده است و در بهبود ظاهر افراد آسیب دیده و ایجاد رنگ چشم طبیعی استفاده می‌شود. چشم مصنوعی می تواند مزایای زیادی برای افرادی که دچار آسیب چشمی شده‌اند و ناچارند از آن استفاده کنند، داشته باشد. از جمله بهبود ظاهر، جلوگیری از افتادگی پلک و کاهش درد. چشم مصنوعی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، در این مقاله ترفندهای مراقبت از چشم مصنوعی را بیان کرده و روش جاگذاری چشم مصنوعی را شرح می‌دهیم.

دریافت مشاوره رایگان برای اطلاع بیشتر از قیمت پروتز چشم با کلینیک سیدا تماس بگیرید.

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

02188795691

12 ترفند مراقبت از چشم مصنوعی

پروتز چشم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا سالم بماند و ظاهر طبیعی خود را حفظ کند. برای مراقبت از چشم مصنوعی توجه  به نکات زیر ضروری می‌باشد.

  1. پروتز چشم خود را با آب و صابون ملایم شستشو دهید. از استفاده از مواد شوینده خشن یا صابون های حاوی مواد شیمیایی اجتناب کنید. توصیه می‌شود برای این کار از شامپو بچه استفاده کنید.
  2. برای شستشواز مواد ساینده و الکل استفاده نکنید، چون به پروتز آسیب دائمی وارد می‌شود.
  3. از گوش پاک‌کن یا لیف برای پاک کردن اطراف پلک چشم استفاده کنید
  4. اگر چشم مصنوعی را طولانی مدت خارج می‌کنید، آن را درون یک محفظه حاوی آب و نمک قرار دهید.
  5. برای محافظت از چشم سالم بایستی از عینک‌هایی با لنز پلی‌کربنات استفاده شود. اگر قصد دارید از عینک‌های زینتی استفاده کنید با متخصص سازنده پروتز چشم مشورت کنید.
  6. پروتز چشم خود را در یک محفظه خشک و تمیز نگهداری کنید. از نگهداری پروتز چشم در معرض نور مستقیم خورشید یا گرما اجتناب کنید.
  7. اگر پروتز چشم شما ترک خورده یا شکسته است، آن را تعویض کنید. یک پروتز چشم آسیب دیده می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.
  8. برای مراقبت از پروتز چشم خود، به طور منظم به یک متخصص مراجعه کنید تا پروتز چشم شما را بررسی کند و در صورت نیاز، آن را تنظیم یا تعمیر کند. چشم مصنوعی بایستی سالی یک بار توسط متخصص سازنده پروتز چشم ارزیابی و پولیش شود تا هرگونه ناصافی بر روی سطح چشم بررسی و رفع شود. در مورد کودکان  تمیز و پولیش کردن سالی دوتا چهار مرتبه باید انجام شود.
  9. یادتان باشد، پیش از دست زدن به چشم مصنوعی، دست‌‌تان را به طور کامل بشویید.
  10. هنگام شنا کردن در صورت شیرجه زدن، اسکی روی آب یا باز کردن چشم زیر آب، لازم است از عینک شنا استفاده شود تا از خارج شدن پروتز جلوگیری شود.
  11. برای قرار دادن چشم مصنوعی در جایش بهتر است از پلانچر مخصوص استفاده کنید.
  12. اگر حس کردید حرکت پروتز چشم به سختی انجام می‌شود و نمی‌تواند به نرمی داخل حلقه حرکت کند، با تایید متخصص از قطره چشمی استفاده کنید که روان کننده می‌باشد.

با مراقبت مناسب، پروتز چشم شما می تواند سال ها دوام داشته باشد و ظاهر طبیعی خود را حفظ کند.

بیشتر بدانید:پروتز چشم چیست؟

ترفندهای مراقبت از چشم مصنوعی

جاگذاری پروتز چشم

جاگذاری پروتز چشم یک فرآیند ساده است که معمولاً توسط خود بیمار انجام می‌شود. قبل از لمس کردن پروتز چشم، حتماً دستان خود را با آب و صابون بشویید. برای جدا کردن پروتز، پلک پایین را به سمت پایین بکشید و با انگشت اشاره دست چپ، پروتز را در بیاورید. می‌توانید از ساکشن کاپ کوچکی برای کمک به برداشت پروتز استفاده کنید. در صورت داشتن پروتز زیرین، آن را روی سطح آن قرار دهید. با انگشت شست دست چپ، پلک بالایی را بالا ببرید تا فشار از پروتز برداشته شود. در نهایت، با جلوبردن انگشتان دست راست، پروتز را خارج کنید. دقت کنید پروتز از دست‌‌تان لیز نخورد و آن را به دقت خارج کنید.

بیشتر بدانید: عمل تخلیه چشم چگونه است؟

نکاتی برای جاگذاری پروتز چشم:

اگر پروتز چشم به درستی در جای خود قرار نگیرد، ممکن است باعث ناراحتی یا تحریک چشم شود. در صورت مشاهده مشکل یا احساس درد برای بررسی اقدام کنید.

پروتز چشمتان را به طور منظم به یک متخصص نشان دهید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

طبق نظر متخصصان، میتوان هر ده روز یک‌ بار پروتز چشم را از محل خارج  و آن را تمیز کرد. برای خارج کردن پروتز، یادتان باشد ابتدا دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید و مراقب باشید پروتز روی زمین نیافتد و آسیب نبیند. همچنین برای جلوگیری از تحریکات پوستی، از دستکاری دائم پروتز پرهیز کنید.

 

جاگذاری پروتز چشم

نحوه شستشو و نظافت پروتز چشم

شستشوی صحیح پروتز چشم، از مواردی است که در حفظ و نگهداری از چشم مصنوعی تاثیر گذار است. برای شستشوی پروتز چشم دو راه پیشنهاد می‌شود:

  • شستشو با آب ولرم و شامپو
  • سستشو با محلول رقیق بتادین

دقت شود  که برای تهیه محلول رقیق بتادین، باید  ظرفی کوچک را از آب مقطر پر کنید و سپس  چند قطره بتادین درونش بریزید، طوری که رنگ مایع درون ظرف قرمز شود.

اطمینان از کیفیت ساخت پروتز چشم

کلینیک سیدا یک مرکز تخصصی در زمینه ساخت پروتز چشم است که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و داشتن تیمی متخصص و با تجربه، این خدمات را به بهترین نحو به بیماران خود ارائه می‌دهد. در کلینیک سیدا، مراحل ساخت پروتز چشم بر اساس آخرین استانداردهای جهانی انجام می‌شود.‌ کلینیک سیدا به ساخت پروتز چشم با کیفیت بالا و مطابق با نیازهای بیمار متعهد است.

به همین دلیل، به بیماران خود ضمانت می‌دهد که  پروتز چشم با کیفیتی به آنها ارائه می‌دهد. همچنین، این ضمانت به این معناست که اگر بیمار از پروتز چشم خود راضی نباشد، می تواند آن را تعویض کند. بنابراین، اطمینان داشته باشید که کلینیک سیدا یک مرکز قابل اعتماد برای ساخت پروتز چشم است و با همراه داشتن تیم متخصص و تجهیزات پیشرفته و با هزینه ی بسیار مناسب، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین خدمات را دریافت کنید.

مراحل ساخت پروتز چشم (نحوه ساخت پروتز چشم)

اطمینان از کیفیت ساخت پروتز چشم

جمع بندی

آنچه گفتیم: پروتز چشم یک عضو مصنوعی است که جایگزین چشم طبیعی فرد می‌شود. این پروتز معمولاً از موادی مانند پلاستیک یا شیشه ساخته می‌شود و به منظور بهبود ظاهر و رنگ چشم طبیعی استفاده می‌شود. پروتز چشم  مزایای زیادی برای افراد دارای چشم مصنوعی دارد. نکته اینکه پروتز چشم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، اما می‌تواند یک گزینه درمانی موثر برای افرادی باشد که یک چشم خود را به دلیل آسیب دیدگی، بیماری یا عفونت از دست داده‌اند.

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

02188795691

سوالات متداول

آیا می‌توان پروتز چشم را همیشه بیرون آورد؟

شخص می‌تواند هرموقع که نیاز داشت پروتز را از چشم بیرون آورد. اما تاکید می‌شود که سعی شود تنها در مواقع ضروری مثل شست‌و‌شو و پولیش از چشم خارج شود.

آیا امکان حمام کردن با پروتز چشم وجود دارد؟

بله، همراه داشتن پروتز چشم، مانعی برای انجام فعالیت‌های روزمره نیست.

آیا پروتز چشم دقیقا مانند چشم عادی می‌باشد؟

چون  متخصصین پروتز چشم را بر اساس ظاهر چشم اصلی طراحی می‌‎کنند، شباهت بسیار زیادی به چشم اصلی دارد. تنها تفاوتشان در واکنش مردمک به تابش نور است که در مردمک مصنوعی تنگ و گشاد نمی‌‎شود.

با چشم مصنوعی بینایی فرد باز می‌گردد؟

خیر، بینایی به فرد بازنمی‌گردد، پروتز چشم تنها ظاهری مشابه با چشم عادی دارد.

آیا با چشم مصنوعی می‌‎توان گریه کرد؟

گریه کردن با وجود پروتز چشم امکان پذیر است چون اشک در پلک‌‎ها تولید می‌‎شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *