عمل تخلیه چشم چگونه است؟

عمل تخلیه چشم چگونه است؟ استفاده از پروتزهای چشم مصنوعی

عمل تخلیه چشم یا انوکلاسیون، یک عمل جراحی است که در آن کل کره چشم از حدقه خارج می‌شود. این عمل معمولاً زمانی انجام می‌شود که چشم به دلیل آسیب دیدگی، بیماری یا عفونت، به طور کامل از بین رفته باشد و هیچ امیدی به بهبود آن وجود نداشته باشد. در این مطلب قصد داریم  در مورد عمل تخلیه چشم مطالبی ارائه کرده و روشهای بازگرداندن زیبایی و بهبود ظاهر بعد از عمل تخلیه‌ی چشم،‌ توسط پروتزهای مصنوعی را بیان کنیم.

دریافت مشاوره رایگان برای اطلاع بیشتر از قیمت پروتز چشم با کلینیک سیدا تماس بگیرید.

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

02188795691

 عمل تخلیه چشم

عمل  تخلیه چشم به منظور خارج کردن کل ساختارهای چشم و تخلیه کامل حدقه چشم انجام می‌شود. البته عضلاتی که به بیرون کره چشم متصل هستند و حرکت آن را کنترل می‌کنند و بافت‌های دیگر دور چشم که داخل حدقه استخوانی جمجمه قرار دارند، در جای خود باقی می‌مانند.

بطور کلی سه روش برای تخلیه چشم در جهان بکار برده می شود:

  • تخلیه داخل کره چشم و خروج محتویات داخلی (اویسراسیون)
  • خروج کامل کره چشم (انوکلئاسیون)
  • تخلیه کل حدقه، شامل چشم، عضلات و سایر بافتها (اگزانتراسیون)

هر کدام از روش‌های تخلیه چشم در موارد مخصوص به خود انجام می‌شود که  دارای معایب و مزایای خاص خود خواهند بود. دو روش اول شایع‌تر بوده و با آن بیشتر برخورد داریم. مورد سوم در موارد نادر متل تومورهای بدخیم خارج چشمی انجام مى‌شود.

مشاوره رایگان در واتساپ

 عمل تخلیه چشم

مراحل عمل تخلیه چشم

 تخلیه چشم را میتوان به سه دسته اصلی زیر تقسیم بندی کرد:

اویسراسیون (Evisceration)

اویسراسیون یک عمل جراحی است که در آن محتوای داخلی چشم از جمله قرنیه، عدسی، زجاجیه، شبکیه و ماهیچه‌های خارج چشمی برداشته می‌شود. صلبیه، که لایه بیرونی چشم است، باقی می‌ماند. اویسراسیون معمولاً زمانی انجام می‌شود که چشم به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری، به طور کامل از بین رفته باشد و هیچ امیدی به بهبود آن وجود نداشته باشد. این عمل همچنین می‌تواند برای درمان عفونت‌های چشمی شدید یا سرطان چشم انجام شود. در این عمل، پزشک یک برش در حدقه چشم ایجاد می‌کند و سپس محتوای داخلی چشم را از طریق این برش خارج می‌کند. سپس، پزشک صلبیه را بخیه می‌زند تا شکل و حجم حدقه چشم حفظ شود.

انوکلئاسیون (Enucleation)

انوکلئاسیون یک عمل جراحی است که در آن کل کره چشم از جمله صلبیه، قرنیه، محتوای داخلی چشم و ماهیچه‌های خارج چشمی برداشته می‌شود. انوکلئاسیون معمولاً زمانی انجام می‌شود که چشم به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری، به طور کامل از بین رفته باشد. این عمل همچنین می‌تواند برای درمان عفونت‌های چشمی شدید یا سرطان چشم انجام شود. در این عمل، پزشک یک برش در حدقه چشم ایجاد می‌کند و سپس کل کره چشم را از طریق این برش خارج می‌کند. سپس، پزشک یک ایمپلنت مصنوعی در حدقه چشم قرار می‌دهد. این ایمپلنت به بازیابی شکل و حجم حدقه چشم کمک می‌کند.

اگزانتراسیون (Exenteration)

اگزانتراسیون یک عمل جراحی است که در آن تمام بافت‌های چشم و صورت از جمله پوست، عضلات، استخوان و غدد لنفاوی اطراف چشم برداشته می‌شود. اگزانتراسیون معمولاً زمانی انجام می‌شود که سرطان چشم به سایر قسمت‌های صورت گسترش یافته باشد. این عمل همچنین می‌تواند برای درمان عفونت‌های چشمی شدید یا سرطان‌های چشمی نادر مانند رابدومیوسارکوم انجام شود. در این عمل، پزشک یک برش بزرگ در صورت ایجاد می‌کند و سپس تمام بافت‌های چشم و صورت را از طریق این برش خارج می‌کند. سپس، پزشک یک ایمپلنت مصنوعی در ناحیه چشم و صورت قرار می‌دهد. این ایمپلنت به بازیابی شکل و حجم ناحیه چشم و صورت کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: چشم مصنوعی اکریلیک چیست؟ 

مراحل عمل تخلیه چشم

پروتزهای چشم مصنوعی

پروتز چشم یا چشم مصنوعی، یک عضو مصنوعی است که جایگزین چشم طبیعی فردی که به دلیل آسیب دیدگی، بیماری یا عفونت، قادر به بینایی نیست، قرار می‌گیرد. پروتز چشم شامل قسمت‌هایی است که ظاهر و عملکرد چشم طبیعی را برای فرد بازتولید می‌کند.

انواع پروتز چشم کدامند

پروتز شکل دهنده چشم

پروتز شکل دهنده چشم یک پروتز موقتی است که بلافاصله پس از عمل تخلیه چشم قرار داده می شود. این پروتز از مواد سبک و نرمی مانند کاغذ یا پلاستیک ساخته شده است و به منظور حفظ شکل و حجم حدقه چشم و تشکیل مجدد فورنیس ها استفاده می شود. پروتز شکل دهنده چشم معمولاً در عرض چند هفته پس از عمل با یک پروتز دائمی جایگزین می شود.

چشم مصنوعی

چشم مصنوعی یک پروتز دائمی است که پس از  تخلیه ی انوکلیشن و بهبودی کامل از عمل تخلیه چشم استفاده می شود. این پروتز از مواد با دوام مانند پلاستیک یا شیشه ساخته شده است. چشم مصنوعی معمولاً به صورت سفارشی ساخته می شود تا با چشم دیگر بیمار مطابقت داشته باشد.از مزایای این پروتزها، ساخت آنها با ماده ای به نام پلی متیل متاکریلات با درجه ی پزشکی دائمی می‌باشد.

پوسته صلبیه

متخصصان بر روی کره ی اویسریشن پوسته ی صلبیه نصب می کنند. پوسته صلبیه یک پروتز است که فقط از قسمت بیرونی چشم، یعنی صلبیه، تشکیل شده است. این پروتز معمولاً برای افرادی استفاده می شود که فقط محتوای داخلی چشم خود را از دست داده اند و صلبیه آنها سالم است.

پروتز کره چشم

پروتز کره چشم یک پروتز است که با انجام عمل تخلیه چشم  اکستینتیریشن، کل کره چشم را از جمله صلبیه، قرنیه، عدسی و زجاجیه پوشش می دهد. این پروتز از ماده ی سیلیکون با درجه ی پزشکی خاصی ساخته می‌شود که توسط پیوست‌های مغناطیسی یا چسبی متصل می‌شوند.

نحوه ساخت پروتز چشم

ساخت پروتز چشم معمولاً توسط یک اپتومتریست یا پروتزیست انجام می‌شود. این افراد با اندازه‌گیری دقیق چشم بیمار، پروتزی را می‌سازند که کاملاً با چشم بیمار مطابقت داشته باشد.

مراحل ساخت پروتز چشم

  • اولین جلسه: در اولین جلسه، اپتومتریست یا پروتزیست اندازه‌گیری‌های دقیقی از چشم بیمار انجام می‌دهد. این اندازه‌گیری‌ها شامل اندازه و شکل چشم، رنگ عنبیه و مردمک و موقعیت پلک‌ها است.
  • ساخت قالب: با استفاده از اندازه‌گیری‌های انجام شده در جلسه اول، یک قالب از چشم بیمار ساخته می‌شود. این قالب برای ساخت پروتز چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ساخت پروتز چشم: امروزه دیگر پروتزهای چشم را به شکل کره های شیشه ای نمی سازند؛ ساختار جدیدشان به شکل ایمپلنت گرد است که با پوشانده شدن با ملتحمه، در داخل کاسه چشم می گذارند. سپس بر روی آن دیسکی که جنس آکریلیک نازک و براق دارد، به صورت خمیده مثل چشم طبیعی فرد برروی ایمپلنت می کشند و فرد به راحتی می تواند در صورت نیاز آن را بردارد و تمیز کند و سپس در کاسه چشم بگذارد.
  • آزمایش پروتز چشم: پس از ساخت پروتز چشم، بیمار آن را برای اولین بار امتحان می‌کند. اپتومتریست یا پروتزیست ممکن است در صورت نیاز، تغییراتی در پروتز چشم ایجاد کند.

مزایا پروتز چشم:

  • بهبود ظاهر: پروتز چشم می‌تواند ظاهر بیمار را بهبود بخشد و اعتماد به نفس او را افزایش دهد.
  • جلوگیری از افتادگی پلک: پروتز چشم می‌تواند از افتادگی پلک جلوگیری کند.
  • کاهش درد: پروتز چشم می‌تواند از درد ناشی از عدم وجود چشم جلوگیری کند.

معایب پروتز چشم:

  • هزینه: هزینه ساخت پروتز چشم ممکن است بالا باشد.
  • نیاز به مراقبت: پروتز چشم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.
  • عدم بینایی: پروتز چشم بینایی را بازیابی نمی‌کند.

نحوه ساخت پروتز چشم

بهترین مرکز ساخت پروتز چشم مصنوعی

چشم های مصنوعی بایستی بسیار ظریف و با دقت خاصی در بهترین مراکز ساخت پروتز چشم  انجام شوند تا دقیقا مشابه به چشم طبیعی افراد باشند.  ما در کلینیک سیدا در کنارتان هستیم، تا اعتماد به نفستان را برایتان برگردانیم. درست است که چشم های مصنوعی قابلیت بینایی ندارند ولی ظاهر و زیبایی مناسبی را برای صورت افراد به همراه خواهند داشت.

کلینیک سیدا، یکی از بهترین مراکز در ایران، با داشتن سابقه کار موفق در زمینه ساخت انواع پروتز چشم و پروتز چشم بدون تخلیه با قیمت مناسب و کیفیت ماندگار، آمادگی خدمات رسانی کامل به بیماران عزیز را دارد.

دریافت مشاوره رایگان برای اطلاع بیشتر از قیمت پروتز چشم با کلینیک سیدا تماس بگیرید.

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

02188795691

سوالات متداول:

عمل تخلیه چشم چند ساعت طول می کشد؟

معمولا با توجه به نوع تخلیه چشم متفاوت است. در مواردی که نوع عمل تخلیه چشم، پیچیدگی های زیادی دارد، این عمل ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد؛ ولی به صورت معمول، مدت زمان مورد نیاز برای انجام این عمل، 1 تا 2 ساعت است.

آیا تخلیه کامل چشم خطراتی بدنبال دارد؟

برخی از خطرات و عوارض این عمل می تواند به شرح زیر باشد:

  • عفونت کردن
  • ایجاد جای زخم
  • سخت بسته شدن چشم
  • افتادگی پلک
  • افتادن ایمپلنت یا اکستروژن
  • خونریزی
  • اسکار
  • تورم طولانی
  • درد
  • باز شدن زخم

هزینه تخلیه چشم چقدر است؟

اگر می خواهید هزینه این عمل جراحی کاهش پیدا کند، با شرکت بیمه ای که از خدمات بیمه ای آن استفاده می کنید، مشورت کرده و از آنها بپرسید که تا چه اندازه هزینه های این عمل را پرداخت می کنند. بیمه های تکمیلی کشورمان خدمات خوبی در این حوزه ارائه می دهند.

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *