عفونت پروتز زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که به عنوان آرتروپلاستی زانو نیز شناخته می‌شود، روشی است که برای تسکین درد و بازگرداندن عملکرد مفصل زانو، استفاده می‌شود.
عفونت پروتز زانو بعد از عمل آرتروپلاستی، نادر است و طبق داده‌ها از هر ۱۰۰ نفر، ۱ نفر دچار این عارضه می‌شود. عفونت یک عارضه جدی است که می‌تواند منجر به برداشتن پروتز زانو شود. بیشتر عفونت ها در دو سال اول جراحی رخ می‌دهند، اما می‌توانند در هر زمانی پس از تعویض مفصل رخ دهند. مهم است بدانید که برای جلوگیری از عفونت چه کاری باید انجام دهید و به چه علائمی توجه کنید.

دریافت مشاوره رایگان برای اطلاع بیشتر ازقیمت پروتز  زانو با کلینیک سیدا تماس بگیرید.

برای پذیرش لطفا با شماره زیر تماس بگیرید

علائم عفونت پروتز زانو

علائم عفونت پروتز زانوعلائم عفونت زانو ممکن است شامل تب، خستگی، تورم، قرمزی، گرمی موضعی، تخلیه مایع از زانو، یا عود درد و سفتی پس از بهبودی کامل پس از عمل باشد. اشعه ایکس یا اسکن استخوان نیز می‌تواند به جراح شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا عفونت وجود دارد یا خیر.

اگر مایع قابل مشاهده‌ای از محل جراحی یا برش خارج شود، جراح شما ممکن است کشت را توصیه کند. نمونه‌ای از مایع جمع‌آوری شده در آزمایشگاه آزمایش می‌شود تا مشخص شود چه باکتری‌هایی وجود دارند. آزمایش خون و آسپیراسیون مایع اطراف مفصل با سوزن نیز ممکن است برای تشخیص قطعی عفونت مورد نیاز باشد.

موفقیت درمان عفونت پروتز زانو

موفقیت درمان عفونت‌های تعویض مفصل زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد. عفونت‌هایی که زود تشخیص داده می‌شوند نسبت به عفونت‌های دیررس بهتر عمل می‌کنند. عفونت‌های باکتریایی که به آنتی بیوتیک‌های بیشتری حساس هستند، راحت‌تر از عفونت‌های مقاوم، درمان می‌شوند. به طور کلی، موفقیت درمان در محدوده 70٪ تا 90٪ است. برخی از بیماران ممکن است به چندین روش جراحی نیاز داشته باشند.

پروتز بالای زانو چیست(معرفی کامل اجزای آن +قیمت )

درمان عفونت پروتز زانو

درمان عفونت پروتز زانو• درمان غیر جراحی
• درمان‌های جراحی

درمان غیر جراحی پروتز زانو

اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شود و عفونت شدید نباشد (عفونت فقط در سطح پوست باشد)، درمان می‌تواند غیر تهاجمی و غیر جراحی انجام شود. استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا IV اغلب برای عفونت‌های اولیه و سطحی بسیار موفق است.

درمان جراحی تک مرحله ای پروتز زانو

این روش شامل دبریدمان، برداشتن پروتز عفونی و کاشت پروتز جدید در یک جراحی است. فواید این روش شامل:

• تعدادجراحی‌ کمتر
  • ارزان‌‌ترنسبت به درمان جراحی دو مرحله‌ایی
  • خطر کمتر برای عوارض احتمالی، ناشی از جراحی‌های متعدد
  • نرخ عفونت مجدد کمتر (4.3٪ در مقابل 13.5٪ در درمان دومرحله‌ایی)

قیمت پروتز پا زیر زانو 1403 [هزینه ساخت پروتز پا زیر زانو]

درمان جراحی دو مرحله ایی پروتز زانو

درمان جراحی دو مرحله ایی پروتز زانواین گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به عفونت‌هایی که ممکن است ماه ها یا سال ها وجود داشته باشد، استفاده شده است. اگر عفونت برای مدت طولانی وجود داشته باشد، از بین بردن عفونت می‌تواند دشوار باشد.

مرحله 1: مرحله اول شامل دبریدمان، برداشتن زانوی عفونی و قرار دادن اسپیسر حاوی آنتی بیوتیک در مفصل است. اسپیسر وسیله‌ای است که پس از برداشتن پروتز عفونی در زانو کاشته می‌شود. اسپیسر باعث ثبات و تحرک مفصل و همچنین تزریق آنتی بیوتیک به مفصل عفونی می‌شود. مرحله یک نیز شامل 6 هفته یا بیشتر آنتی بیوتیک IV است. برای تعیین اینکه آیا آنتی بیوتیک‌ها موثر هستند، آزمایش‌های خون دوره‌ای انجام خواهید داد.

مرحله 2: بعد از اینکه مشخص شد عفونت واضح است، مرحله دو شامل برداشتن اسپیسر آنتی بیوتیک، جداسازی مفصل و کاشت پروتز جدید است. فواید این روش شامل موارد زیر است

•  دو فرصت برای جداسازی بافت‌ها
  • دو فرصت برای ارزیابی پاسخ به آنتی‌بیوتیک‌ها در فاصله بین جراحی‌ها

چگونه از عفونت بعد از تعویض مفصل زانو جلوگیری کنیم؟

ارزان‌ترین و بهترین راه برای جلوگیری از عوارض عفونت مفصل مصنوعی، پیشگیری از آن است. پیشگیری هم توسط جراح و هم توسط عوامل بیمار کنترل می‌شود. پروتکل‌های پیشگیری شامل موارد زیر است:

• اطمینان حاصل کنید که اتاق‌های عمل و تجهیزات استریل هستند.
  • طبق دستورالعمل پزشک، قبل و بعد از عمل آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • وزن خود را سالم نگه دارید .
  • دیابت را کنترل کنید.اگر دیابت دارید، قند خون خود را کنترل کنید.
  • هر گونه کمبود مواد مغذی را با مکمل‌ها یا درمان‌های دیگر مدیریت کنید.
  • تمام منابع نیکوتین را ترک کنید. سیگار نکشید، یا اگر سیگار می‌کشید، قبل از جراحی آن را ترک کنید.
  • از جراح خود بپرسید که آیا بیماران را غربال می‌کند تا مشخص شود که آیا ناقل استافیلوکوک هستند یا خیر.عفونت بعد از تعویض مفصل زانو

آیا عفونت دندان می تواند بر تعویض زانو یا تعویض مفصل ران تأثیر بگذارد؟

عفونت دندان می‌تواند جایگزینی مفصل را تحت تاثیر قرار دهد. باکتری ممکن است از طریق جریان خون شما عبور کند و به ایمپلنت مصنوعی بچسبد.

آیا عفونت ادراری می تواند باعث عفونت زانو شود؟

عفونت ادراری می‌تواند جایگزین زانو یا مفصل ران را آلوده کند. باکتری‌هایی که باعث عفونت ادراری شده‌اند می‌توانند به مفصل مصنوعی شما بروند و باعث عفونت شوند.

زمان مراجعه به پزشک برای عفونت پروتز زانو

عفونت به دنبال تعویض زانو غیر معمول است اما می‌تواند یک عارضه جدی باشد. در صورت بروز تب، خستگی، تورم، قرمزی، گرمای موضعی روی زانو، تخلیه مایعات از زانو، یا عود درد یا سفتی پس از بهبودی کامل پس از عمل، بلافاصله با کلینیک سیدا تماس بگیرید. درصورت نیاز به مشاوره، رزرو نوبت و دریافت خدمات، می‌توانید به سایت کلینیک سیدا مراجعه کنید.